Bosch er en stor aktør innen motor til elsykkel. Motorene deres står på flere kjente sykkelmerkevarer. Merida og Bosch har gått sammen i et elsykkelsamarbeid, og Merida-sykkelen selger godt på kontinentet.
En rekke aktører kjemper om elsykkelmarkedet, som vokser voldsomt. Noen nye aktører har bygget opp egne elsykkelmerker helt fra bunnen av. Emotion er blant dem. Andre tradisjonelle sykkelaktører som Cannondale og Specialized har utviklet el-sykler ved siden av de vanlige produksjonslinjene. Også Merida er blant disse, og har holdt på en stund med sin E-spresso.
Det sitter dempegaffel på denne sykkelen, men 28-hjul og tynne dekk. Det er altså en elhybridsykkel. Jeg testet sykkelen en tur på glatt blandingsføre i minus 4 grader i bratte oppoverbakker. OG nedoverbakker. Men det kommer vi tilbake til.
Styringsenheten sitter på styret. Ettersom man slipper krankgir, er venstresiden av styret likevel ren og ordentlig. |
Hvordan gikk det med Schwalbe-dekkene Marathon Winter 240?
Sylinder fremfor spiss
Jeg er jo en kar som er opptatt av dekk. Og tro det eller ei: disse dekkene satt som et skudd selv på rimlagt holke. Det kan henge sammen med piggens utforming. Piggene er relativt færre og sitter ikke midt i rullebanen, og dekket er smalt. Men piggene er sylinderformede med skarp sylinderformet topp, i motsetning til en del andre piggdekk som har mange men spisse pigger. Piggene bet seg rett og slett fast i alt fra isete røtter til glatt veibane. Jeg er imponert!
Noen som har bedre greie på dekk enn meg sier at slike pigger blir fortere slitt, og dermed runde, enn spisse pigger. Så ikke ta dette som en frikjenning av et rimelig dekk. Men som nytt er dekket svært velegnet.
Så til et pussig element i det å sykle el. Og jeg er visst ikke alene om dette.
Fartsblind
Vi som har syklet mye, er naturligvis vant til at hastigheten oppover avløses av en hastighet nedover som er langt større - gjerne med en faktor på 10 eller mer.
Med elsykkel går det fortere oppover. Så hjernen min fortalte meg at det skulle gå tilsvarende raskere nedover. At sykkelen veier nær 30 kilo bidrar også til rask nedoverfart. Jeg ble rett og slett fartsblind. Det gikk i over 60 km/t på grusveien ned mot Strøtvet, i kveldsmørket, i minusgradene og på rimete, glatt føre. Heldigvis ble jeg så iskald at jeg tok meg i det - og reduserte farten til mer normal terrengsykkelfart.
Avlæring
Å sykle elterrengsykkel er ikke som å sykle vanlig terrengsykkel. Jeg må lære det fra bunnen av, og avlære meg en del innlærte terrengsyklingsteknikker.
Elterrengsykler kommer til å endre hvordan vi sykler i terreng, og hvordan vi tenker på alt fra komponentvekt til girutstyr. Og vi kommer til å kle oss bedre, for jammen går det fort.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar