Tog og elsykkel
Nei. Du ville oppfunnet toget. Eller hvis du er glad i å bevege deg: El-sykkelen.
Jeg er syklist. Jeg er glad i å sykle oppover. Jeg er glad i å sykle bortover. Og jeg er glad i å sykle nedover. Jeg sykler gjerne langt - 12-13 mil - og gjerne kort - 1 mil. Jeg sykler på bysykkel, cruiser, racer og terrengsykkel. Jeg liker 26ere, 29ere, temposykler og trehjulsykler.
Jeg sykler også gjerne til jobb. Jeg bor i Drammen og har ofte møter i Oslo. Sykler gjerne. Fin tur. Før bodde jeg i Hakadal og syklet daglig til jobb i Oslo. Fin tur. Jeg jobber litt med sykler. Jeg er kort og godt begeistret for sykkelen som oppfinnelse.
Tørre arbeidsklær
Men skal man sykle langt til jobb i dårlig vær, er man avhengig av dusj på bestemmelsesstedet, samt tørre arbeidsklær, det være seg dress eller kjeledress.
Og det har ikke alle. Jeg bruker ikke sykkelen i kundemøter mer enn en mil unna når jeg ikke kjenner kunden godt, eller hvis været er spesielt stygt. Det tar seg bare ikke ut å komme skitten og svett til folk som setter av tid til deg i sin travle arbeidstid, og dertil måtte skifte av seg regntøy og neoprenovertrekk. Og spise et eple og en banan. Og fylle vannflaska. Og parkere godsykkelen inne. Senest i dag hadde jeg et møte en halv mil unna kontoret. Det lå igjen en dam etter meg på møterommet da møtet var ferdig. Det rant saltvann fra meg og neoprenovertrekkene mine, og grus og stein hadde samlet seg i mønsteret på vintersykkelskoene og ripet opp parketten til møtemotparten.
Går ikke av seg selv
Derfor har jeg lenge tenkt på elsykkel. Da kunne jeg sykle tre-fire mil til møter og arbeid i mer formelle klær, eller bedre: pakke med meg skift og dress-sko som i dag jeg ikke gidder å dra på når jeg skal frakte det på ryggen. Og slippe å sette meg inn i en bil.
Elsykler går ikke av seg selv som mange tror, men avhenger av at syklisten legger kraft i pedalene (elsykler som har gasshåndtak og går helt av seg selv, er faktisk mopeder). Som syklist kan man velge å slå av motoren hele eller deler av turen, eller få lite hjelp av motoren. I bratte moter kan man få mer hjelp, men må likevel bidra med tråkking selv.
For latsabber?
Sykkel for latsabber, tenker mange. Men det er feil. Elsykkelen skal ikke erstatte terrengsykkelen eller raceren, men BILEN. Det er bilførerne som er latsabbene. Ikke elsykkelførerne, som får god mosjon samtidig som de sparer veiene for kø og miljøet for forurensning.
Norske terrengsyklister er ofte negative til dette supre fremkomstmidlet. Usportslig sier de. Mens de tørt og varmt kjører landet rundt med den stakkars terrengsykkelen på taket av bilen, utsatt for veistøv, salt, hjulbending og alle former for lidelser.
Elektrisk downhill
Det lages elektriske downhillsykler. Det er lurt det. Tenk å spare tiden, kostnaden og sykkelslitasjen heisbasert sykling påfører en downhillhoj, og sykle til toppen av urørte bratte nedoverløyper eller downhilløypa istedet. Komme frem uthvilt men oppvarmet. Og så dundre ned på samme sykkel som du syklet opp på. Dølt sier du? Sjekk ut haibikes elektriske endurorigg.
http://www.haibike.de/microsites/xduro1/fahrwerk_2.html
Populære på kontinentet
Disse syklene er svært populære på kontinentet. Tyskerne og nederlenderne har tatt fremkomsmiddelet til sine bryst, og salget har eksplodert. For elsykkelen gjør det mulig å få mosjon og en friluftsopplevelse til og fra arbeid, og til og fra butikken, som bilen, trikken og bussen ikke gir. Dessuten sparer den miljøet og reduserer kø.
Frekk 29'er
Jeg har nettopp prøvd elsykkel. En frekk 29'er med piggdekk, lånt fra butikken GreenSpeed i Drammen. Jeg brukte den en halvtime i sørpe, snø og på våt is. Fikk jeg hjelp opp bakkene? Ja. Var jeg likevel svett og yr da jeg kom tilbake? Ja.
For ambisiøse syklister sykler ikke like sakte opp bakkene med elsykkel som de gjør med karbonsykkelen sin. De gleder seg over den ekstra farten og tråkker knallhardt på for å forsere 15 prosents stigningene i 20 km/t. 25 km/t. 28 km/t. Det gjorde jeg. Og DET var gøy det!
Jeg kommer aldri til å slutte å sykle manuelt. Jeg tror på hard trening og lette sykler.
Men jeg kommer til å kjøpe meg elsykkel også.
Den skal være en godt utprøvd modell, som jeg vet har god batteritid også i kulde. Jeg kommer nok til å personalisere litt på gaffel- og komponentfronten for øvrig.
Men en slik sykkel vil jeg ha. Også.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar