Det har vært temperaturskiftninger siden sist. Jeg har syklet hver dag. Foreløpig ikke falt. Iallfall ikke vondt. Jeg jobbet som sykkelbud-vikar i Oslo en vinter for lenge siden. Da falt vi i alle fall en gang hver dag. Men fall i "by-fart" er på sett og vis ikke noen fare. Faren er bilene. Min erfaring er at bilene kjører råere og styggere for hvert år.
BMWer er verstOg som syklister vet: Det er BMW-førere som er verst. Ikke dermed sagt at jeg har noe imot dyre biler; en Porsche har aldri sneiet meg, ei heller noen Ferrari eller Aston Martin.
Jeg registrerer at jeg har for mange pigger til vanlig småglatt føre. Det saltes på de store veiene, og her taper jeg mye fart og tid fordi knastene er høye og piggene er mange. Jeg har også forsøkt rene gummidekk uten pigg. Det går overraskende bra på kaldt føre, men bare til man møter den første issvullen. Svopp sier det, så sitter man på baken.
Jeg begynner å bli bedre venn med Schwalbe Ice Spiker-dekkene. De slipper snø noe lettere enn Suomi-dekkene. Som vintersyklister vet: Man sklir ikke på is - men fordi snø pakker seg rundt dekkene og tilslutt begraver piggene. Se forskjellene under. Jeg er fremdeles veldig begeistret for Suomi-dekket; det er lett, sterkt og sitter veldig godt i svinger.
ProblemsaltSom vanlig begynner salt i bevegelige deler å bli et problem. Jeg skyller sykkelen hver dag med en trykksprøyte (av den typen man bruker til å sette inn huset med soppmiddel) - gjerne flere ganger, hvis jeg er innom boligen flere ganger i løpet av dagen. Men da jeg bruker sykkelen til transport, blir den ofte stående noen timer full av salt og møkk og is fordi jeg er i et møte eller besøker noen. Det har den ikke godt av.
Jeg har som prinsipp å vaske sykkelen med såpe (Mucoff er mitt valg) og varmt vann på slutten av dagen, men har ikke alltid rukket dette denne vinteren. Et alternativ jeg da bruker er å spraye lett olje på bevegelige deler og trekke over med en fille. Det fjerner mye av det inntørkede smusset.
Jeg lurer på å legge på billigere vinterbremser. XO-bremsene mine fungerer prikkfritt, men reagerer raskt på oppbygging av smuss på rotorene. Og jeg blir jo redd for at smuss skal bygge seg opp og låse forbremsen. Kombinasjonen skitt, salt og olje er som lim også på rotorer.
Sprenge-isDe gangene jeg får vasket tar jeg inn sykkelen rett etter at den er vasket. Vannet fryser nemlig veldig fort til is når det ligger på en kald metallflate, og kan legge seg i kjedeledd, pakninger osv. og sprenge på mekanismene. Sommer eller vinter - uansett årstid lar jeg aldri godsyklene overnatte ute. Så det blir trangt innomhus men det får stå sin prøve.
Jeg ser at XT-pedalene mine begynner å bli slitne av saltet. Rust danner seg her og der. Jeg alternerer med flate pedaler. Men nå skal jeg sette på noen andre klikkpedaler som jeg er litt mindre redd for.
I morgen skal jeg sykle i den varslede nysnøen. Opp og ned til Landfalltjern et par ganger. På veien/grusveien; jeg gleder meg til å gå på ski, og vil ikke ødelegge for løypeleggingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar